31.10.2014
Persbericht Kleurrijk monumentaal ontwerp van Studio Ramin Visch
Studio Ramin Visch heeft voor de aula van de Dr. Mollercollege en Walewyc-Mavo in Waalwijk een zinnenprikkelende verblijfsplek ontworpen. De aula vormt de verbindende schakel tussen twee bouwvolumes en wordt gebruikt door de leerlingen van beide scholen.
Onderwijs verrassend vertaald
Een van de uitdagendste opgaven in de architectuur is het ontwerpen van een school. Hoe maak je de juiste omgeving voor een van de kwetsbaarste groepen in onze samenleving, jonge kinderen? Over wat een school moet zijn, verschillen de meningen. Volgens architect Herman Hertzberger (1932-), de nestor van de Nederlandse onderwijsarchitectuur, geef je een school vorm als een stad, net zo uitdagend, inspirerend en vernieuwend, met plekken waar leerlingen leren, spelen en elkaar ontmoeten. Daarbij moet het een tweede thuis zijn, waar ze zich veilig, geborgen en beschermd voelen. Een school ontwerpen met de belevingswereld van het kind als uitgangspunt, dat ligt toch voor de hand? Maar tegenwoordig moet een school zich ook onderscheiden in de onderwijsmarkt, als een aantrekkelijke en efficiënte instelling, met een eigen identiteit.
